kinderkledingmaatjes

728x90Banner Wintersale

Hoe komt een online kinderkledingwinkel aan klanten?

Offline is het relatief duidelijk hoe kinderkledingwinkels hun klanten binnenkrijgen en werven. Online is dit proces echter veel minder transparant. De oprichters van Kinderkeldingmaatjes.nl hebben veel ervaring met webshops. Daarom leek het ons interessant om jullie inzicht te geven in de verschillende bronnen van online bezoek. Dit zodat ook leken inzicht hebben op dit proces.

1. Het doel van dit artikel

We hebben de onderstaande vraag zoveel mogelijk in leken taal proberen toe te lichten:

Hoe krijgen die online kinderkledingwinkels hun bezoek nou eigenlijk binnen en hoe kunnen ze dit beïnvloeden?

Dit artikel kan ook interessant zijn voor startende online ondernemers of voor mensen die gewoon eens willen weten hoe online kinderkledingwinkels hun marketing nu eigenlijk doen.

2. Bronnen van klanten

Het online bezoek voor iedere online kinderkleding shop is globaal op te delen in 3 bronnen. Dat zijn:

  1. Direct verkeer;
  2. Verwijzend verkeer en social en
  3.  Zoekmachine verkeer.

 

2.1. Direct verkeer

Direct verkeer staat voor bezoekers die een website of een pagina op deze website direct invoeren in de browserbalk (ook wel: adresbalk binnen de browser). Dit zijn mensen die het internetadres van de winkel al weten of deze hebben opgeslagen als favoriet in hun browser (zoals Internet Explorer of Firefox).

Als iemand bijvoorbeeld het websiteadres van modevoorkids weet (www.modevoorkids.nl), kunnen klanten het als volgt in hun adresbalk invoeren:

modevoorkids-in-adresbalk

Maar klanten kunnen de site dus ook direct benaderen vanuit hun lijst met favoriete websites, als ze de betreffende website hierin hebben opgenomen.

2.1.1. De invloed op direct verkeer

Hier lichten we twee voorbeelden toe van belangrijke methodes waarop een online kinderkledingwinkel invloed uit kan oefenen op hoeveelheid direct verkeer. De eerste is offline en online reclame en de tweede is het gemak van het plaatsen in de favorieten.

  • Door het maken van reclame binnen de media (offline en online) kan een webshop haar naamsbekendheid verhogen. Een voorbeeld hiervan is het benoemen van je website in reclame in een tijdschrift, krant of op tv. Iedereen die dit leest is dan een potentiële klant voor jouw online webshop. Deze mensen kunnen natuurlijk niet doorklikken ;), maar moeten het adres zoals ze dat zien in de media overtypen. Dit is dan direct verkeer; ze komen niet via een ander medium op internet binnen op je site, maar gaan direct naar jouw site zonder een online tussenstap.
  • Als een kinderkleding winkels het vervolgens mogelijk maakt binnen hun shop om hun site eenvoudig in jouw favorieten te zetten, zullen meer mensen dit doen. Als men vervolgens terugkeert naar de shop via hun favorieten, wordt dit ook gezien als direct verkeer.

Dit zijn dus twee voorbeelden van manieren waarop een online kinderkledingwinkel hun direct verkeer kan beïnvloeden. Hiernaast zijn er echter nog veel meer bronnen van direct verkeer. Zo kunnen mensen ook direct op de site binnen komen via

  • links in emails waarbij de site technisch niet doorkrijgt dat het een email link is,
  • links uit documenten uit bijvoorbeeld word, excel, etc
  • Links in telefoonapps waarbij technisch gezien niet goed aan wordt gegeven dat dit verkeer uit een app afkomstig is.

2.1.2. Het aandeel van direct verkeer

Het aandeel van direct verkeer varieert extreem per website. Website met een hoge naamsbekendheid krijgen tot wel 80% van hun klanten direct binnen. Maar voor sites die deze naamsbekendheid nog niet hebben of zich meer op andere verkeersbronnen richt kan dit bijvoorbeeld slechts 2-5% zijn.

Direct verkeer heeft wel de eigenschap dat het mensen zijn die echt op zoek zijn naar jouw website en dat doen ze vaak niet voor niets. Ze vertrouwen jouw kinderkleding webshop en zullen er heen gaan om te kijken naar jouw (nieuwe) producten. Dit type verkeer is daarom vaak vrij waardevol voor een online kinderkledingwinkel omdat deze mensen vaak echt iets willen kopen.

2.2. Verwijzend verkeer

De tweede bron van bezoek die we bespreken is het zogenaamde verwijzend verkeer. Verwijzend verkeer staat voor bezoek of klanten die binnenkomen vanaf andere websites. Ook als wij dus naar kleertjes.nl refereren, zoals in de link hieronder, wordt dit door kleertjes.nl gezien als verwijzend verkeer.

Dit is een link naar kleertjes.com en bezoek wat via deze link op kleertjes.com binnenkomt, wordt door hen gezien als verwijzend verkeer vanaf kinderkledingmaatjes.nl.

2.2.1. Social

social-media-kinderkleding

Tegenwoordig is vrijwel iedereen die wel eens online aangemeld bij social media zoals twitter, facebook, linkedin, Google+, pinterest, etc. Verkeer wat voortkomt uit links die men vermeldt binnen deze social media worden ook gezien als verwijzend verkeer.

2.2.2. Het aandeel van verwijzend verkeer

Aangezien social media nog steeds groeit in populariteit, wordt dit steeds een belangrijkere bron voor verkeer, zo ook voor kinderkledingwinkels. Hiermee groeit dus ook het aandeel van verwijzend verkeer.

Hiervoor geldt ook dat het aandeel van verwijzend verkeer ten opzichte van de overige bronnen erg varieert per website.

Sommige sites krijgen bijna 90% van hun verkeer uit verwijzende sites. Denk hierbij bijvoorbeeld aan websites die een linkje hebben op startpagina.nl (waar ontzettend veel bezoekers op zitten) en verder weinig doen aan de ontwikkeling van hun website.

2.3. Zoekmachine verkeer

kinderkleding-google

De bron waar mensen, die niet in de online business zitten, vaak het minste over weten is zoekmachine verkeer. Er zijn twee afsplitsingen binnen zoekmachine verkeer, en dat is betaald en niet betaald verkeer. Deze afsplitsingen kun je zien in de onderstaande zoekresultaat pagina over ‘kinderkleding online’. De zoekresultaten in het blauwe kader zijn de betaalde zoekresultaten en de resultaten in het groene kader zijn onbetaald.

kinderkleding online zoekresultaat

 2.3.1. Betaald zoekmachineverkeer

De naam zegt het al. Voor de betaalde zoekresultaten moeten online kinderkledingwinkels betalen om hun website vertoond te krijgen bij zoekopdrachten.

Mensen die hier vertoond willen worden moeten per zoekwoord een bedrag instellen wat ze bereid zijn te betalen voor een klik naar hun website. De zoekmachine analyseert vervolgens de kwaliteit van de betreffende website in relatie tot het ingekochte zoekwoord. Op basis van de kwaliteit en het geldbedrag wat de website bereid is te betalen wordt hun uiteindelijke positie op de resultatenpagina bepaald.

Over het algemeen geldt dat hoe hoger je positie op de resultaten pagina, hoe meer bezoekers jij krijgt op het betreffende zoekwoord. Dit is dus een constante concurrentiestrijd tussen onder andere kinderkleding websites die adverteren binnen de zoekmachines. Dit is ook de reden dat je hier iedere keer weer andere websites ziet verschijnen.

2.3.2. Niet betaald zoekmachineverkeer

Het is wat ingewikkelder om als kinderkledingwinkel naar voren te komen in het niet betaalde deel van de zoekmachine. Wil je hier tevoorschijn komen dan zal de zoekmachine jouw site relevant moeten vinden voor een specifieke zoekterm, zoals de zoekterm ‘kinderkleding online’ die hierboven is weergegeven. Dit is misschien nog wel het minst makkelijk te beïnvloeden van alle inkomstenbronnen omdat het er gewoon om gaat dat jouw website en inhoud op je pagina’s aansluiten bij een zoekbehoefte.

Toch zijn er bij de meeste online kinderkledingwinkels mensen dagelijks bezig om zo hoog mogelijk te verschijnen op zoveel mogelijk relevante termen. Dit met als doel om zoveel mogelijk ‘gratis’ bezoek via de zoekmachine te verkrijgen. De werkgebieden binnen dit vak wat SEO (search engine optimization) heet zijn techniek, content en linkbuilding.

  • linkbuilding: een zoekmachine kun je zien als een grote robot die allerlei kleine robotjes over het web uitstuurt om voor de grote robot alle websites te vinden. Deze robotjes hebben links nodig om van website naar website te kunnen springen en zo alle websites op het wereldwijde web te kunnen ontdekken. Wordt er op externe websites heel veel naar jouw website gelinkt, dan betekend dit dat de robotjes via deze links heel vaak op jouw website uit zullen komen en informatie van jouw website door zal sturen naar de grote robot. De grote robot zal dan weten dat er vaak naar jouw website wordt gerefereerd en zal jouw site meer waarde geven binnen de zoekmachine. Hij geeft jouw website deze extra waarde vooral op termen die in de linkteksten worden gebruikt. Linkt iemand bijvoorbeeld naar jouw kinderkledingwinkel met de tekst: ‘leuke online kinderkledingwinkel’. Dan zal de waarde van jouw site op de zoekopdracht ‘leuke online kinderkledingwinkel’ stijgen.
  • Techniek: dit deel van het vak SEO is bedoeld om het voor de robotjes die via de links binnen zijn gekomen (zo makkelijk) mogelijk te maken om de inhoud van de kinderkledingwinkel te vinden. Hiervoor heeft een zoekmachine als Google bijvoorbeeld technische richtlijnen opgesteld die je kunnen helpen in deze optimalisatie. Online wordt er over dit gebied ook erg veel geblogd en geschreven en hier halen mensen binnen het SEO van dan ook de meeste kennis vandaan.
  • Content: zodra de robotjes via links op jouw website zijn gekomen en de technische opbouw van jouw website laat de robotjes toe en stuurt de robotjes op de juiste wijze naar de inhoud van je pagina’s, gaan ze naar de inhoud kijken. De inhoud bestaat o.a. uit tekstuele inhoud, koppen op een pagina, afbeeldingen, etc. Deze inhoud gebruikt hij om te bepalen waar jouw pagina over gaat. Wordt uit jouw inhoud bijvoorbeeld duidelijk dat jouw pagina gaat over ‘kinderbroekjes’, dan is de kans aanwezig dat jouw website op deze zoekterm getoond wordt.

In dit alles is eerlijkheid en uniekheid van je website erg belangrijk. Je moet niet liegen tegen de robotjes van de zoekmachine door bijvoorbeeld inhoud van je website achter afbeeldingen te verbergen. Dit soort zaken worden afgestraft door de zoekmachine en zal er voor zorgen dat je niet meer getoond wordt in de zoekmachines. Je moet kwalitatief, relevant en uniek zijn in jouw inhoud in relatie tot een bepaalde zoekopdracht wil je gedegen kans maken veel bezoek binnen te halen uit niet-betaald zoekmachineverkeer.

Tegenwoordig blijft het echter niet bij de bovenstaande drie gebieden, maar is social ook een zeer belangrijk element. Het aantal keer dat een artikel van een site namelijk gedeeld wordt op de social media heeft ook invloed op de positie van jouw website op een bepaalde zoekterm. Wordt een pagina binnen jouw site erg vaak genoemd binnen bijvoorbeeld Google+, dan zal je met deze pagina makkelijker goed kunnen scoren op voor jouw belangrijke zoekwoorden.

2.3.3. Het aandeel zoekmachineverkeer

Als je het bovenstaande hebt gelezen kun je jezelf voorstellen dat het aandeel van dit verkeer erg afhangt van de tijd dit je investeert in de werkgebieden. Een kinderkledingwinkel die hier veel tijd aan besteed kan wel tot 60 a 70% van hun bezoek uit de zoekmachines halen.

Een online kinderkledingwinkel die een beetje mee wil gaan in de ontwikkelingen houdt zich met dit gebied bezig omdat het een relatief goedkope bron van verkeer is en vaak ook erg relevant. Dit komt onder andere doordat dit mensen zijn die al op zoek zijn naar jouw website. Iemand die bijvoorbeeld zoekt op kindershirtjes wil vaak kindershirtjes kopen. Als deze persoon dan op jouw website uitkomt zal deze ook snel een shirtje willen kopen als jij tenminste mooie shirtjes op je site te koop hebt staan. Het achterliggende principe hiervan heet pull-marketing: mensen zijn al op zoek en je hoeft ze in tegenstelling tot push-marketing niet te pushen om naar jouw website toe te gaan.

3. Conclusie kinderkledingwinkel marketing

Online marketing (het aantrekken van klanten voor bijvoorbeeld een kinderkledingwebsite) is een vrij gevarieerd proces. Om dit goed te doen heb je mensen nodig van allerlei disciplines, zoals techneuten, online marketeers, zoekmachine advertising specialisten, zoekmachine specialisten, contentspecialisten, etc. Dit is vaak iets waar gerenommeerde kinderkledingwinkels in investeren en dit is één van de redenen dat een webshop succesvol kan worden.

Om met jouw website zo min mogelijk afhankelijk te zijn van andere websites en van de zoekmachines, is het gezond om voor alle verkeersbronnen zo ongeveer op 1/3e van het totale verkeer te zitten. Je website valt of staat namelijk met je bezoek. Stel nu dat je ineens één van de bronnen verliest, dan is het goed om op aandeel van de overige bronnen te kunnen steunen.

Een fout die vaak wordt gemaakt is dat online kinderkledingwinkels bijvoorbeeld volledig afhankelijk zijn van betaald zoekmachineverkeer. Mocht je door de zoekmachine dan ineens niet meer als relevant worden gezien, dan verlies je al je bezoek.

 

Wat vond je van dit artikel? Wij zouden het leuk vinden als je hieronder je mening achterlaat. Op basis van jullie feedback kunnen we het nog verder verbeteren.

Comments (4)

  1. Wat een ontzettend interessant artikel!!!! Had nog geen idee hoe dit allemaal werkte, nu zou ik bijna zelf aan de slag willen gaan 😉

    Beantwoorden
  2. Erg leerzaam. Vooral ook het deel over zoekmachineoptimalisatie. Had er wel eens eerder over gelezen, maar dat was niet zo duidelijk uitgelegd.

    Beantwoorden

Laat een berichtje achter

Login to your account

Can't remember your Password ?

Register for this site!